Blog #1 | Impact maken

Sommige mensen vragen aan mij: “Wat is voor jou winstgevend ondernemerschap en wat is een succesvol leven?”

Een succesvol leven omvat voor mij meer dan alleen maar zakelijk succes en geld. Het gaat bijvoorbeeld ook over een leven vol (innerlijk) geluk, goede gezondheid (mentaal en fysiek), liefde, relaties en vertrouwen.

En winstgevend ondernemerschap? Dat gaat voor mij over meer dan winst maken. Het betekent voor mij ook dat je een bijdrage levert en dat kan op verschillende manieren.

Veel mensen associëren profit organisaties vaak met minder maatschappelijk verantwoord ondernemen en non-profit organisaties vaak met een grotere maatschappelijke bijdrage.
Ik maak dat onderscheid niet en ik vind de term ‘non profit’ eerlijk gezegd helemaal geen goede omschrijving. Non profit, niet voor winst, maar wat dan wel?
Ik kijk, als mens en als ondernemer, altijd naar mogelijkheden: wat is er wel? wat kan er wel?

Met ons (Niels Veerman en Marion Breij) CuliCafé hebben we gekeken hoe we een positief verschil kunnen maken én geld kunnen verdienen. Veel mensen denken dat dat niet kan met ons concept. Zij benadrukken dat we een Stichting zijn, een non-profit organisatie. Wij denken daar anders over, staan voor ons doel en benadrukken wat we willen zijn en bereiken.

  1. Zoals gezegd benoemen wij liever wat we wel zijn! Ons CuliCafé is een impact organisatie.
  2. En wat we wel willen! Ons CuliCafé wil wel winst maken.

Als we namelijk winst maken kunnen we meer impact maken, dan kunnen we meer mensen bereiken, boeien, (ver)binden én meer mensen aan een startbaan helpen in ons CuliCafé. Winst is nodig voor een gezonde onderneming, het is nodig om een bedrijf goed te laten draaien, te kunnen reserveren voor en investeren in de toekomst.

Hoe we dat willen gaan doen? Impact maken en winstgevend ondernemen?
Wij hebben als uitgangspunt een overall merkvisie geschreven: “Stichting CuliCafé De Ontmoeting is een maatschappelijke onderneming, een ontmoetingsruimte met een buurtgerichte functie en een gevarieerd aanbod aan activiteiten, waar men kan genieten van een culinair hapje en drankje en waar we het leven van zowel (oudere) bewoners (met dementie) als van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt mooier maken.”

En onze missie is een positieve impact op de samenleving bereiken door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid te bieden om (meer) in hun (fysieke en mentale) kracht te komen en te integreren in de maatschappij door ze werkfit te maken (door het aanbieden van dagbesteding en/of (leer)werk(plekken)), waardoor zij meer kans maken om economisch zelfstandiger te worden.

Daarbij is onze droom dat we mensen met Startbaan CuliCafé helpen bij het vinden van hun route naar meer (persoonlijk en zakelijk) succes, hun route naar meer zelfredzaamheid en dat we zoveel geld gaan verdienen (en winst maken) dat we nog veel meer CuliCafés kunnen openen.

Mijn persoonlijke WHY?
Ik zie altijd kansen en mogelijkheden. Geld verdienen kan met van alles, maar ik ben van mening dat je tot op beperkte hoogte gelukkig wordt van geld en daarom kies ik een ‘waarom’ waarmee ik geld verdien én een (klein) verschil maak in de wereld en waarmee ik (een beperkt aantal) mensen kan helpen.

Heb je vragen over mijn blog? Stuur dan een mailtje naar marion@culicafedeontmoeting.nl

X, Marion